کتاب‌های علمی پرتقال برای بچه‌ها
امتیاز بدین:
4/54545454545455
۱۷ دی ۱۳۹۹
کتاب‌های علمی پرتقال برای بچه‌ها
جهان داستان‌ها، جهان پراتفاقیه؛ جهانی پر از تازگی و کشف‌های کوچیک و بزرگ که نه تنها هیجان‌انگیزند، بلکه نکته‌ها و اطلاعات زیادی رو بهمون یاد می‌دن. با داستان‌های تاریخی، می‌تونیم در دل سال‌های مختلف سفر کنیم و با اتفاق‌های گذشته آشنا بشیم. با داستان‌های اسطوره‌ای می‌تونیم با فرهنگ و پیشینه‌ی ملت‌های مختلف آشنا بشیم؛ با داستان‌های تخیلی می‌تونیم کلید رویا و تصوراتمون رو فعال کنیم و به دنیایی پا بذاریم که اگرچه اتفاق‌هاش غیرممکن به نظر می‌رسند، اما می‌تونند تو واقعیت هم تبلور پیدا کنند. با داستان علمی هم می‌تونیم با ناشناخته‌ها آشنا بشیم و مرزهای واقعیت رو در قالب داستان درنوردیم و هزاران اطلاعات ریز و درشت رو در کنار شخصیت‌ها یاد بگیریم....
تو یادداشت‌های قبلی وبلاگِ پرتقال درباره‌ی کتاب‌ها و ژانرهای مختلف داستانی صحبت کردیم. ژانر طنز، کمیک، وحشت، رئال و .... می‌تونید به یادداشت‌های وبلاگ پرتقال سر بزنید و بخونید. تو این یادداشت می‌خواهیم درباره‌ی چند تا کتاب علمی کودک و نوجوان باهاتون صحبت کنیم. کتاب‌هایی که در قالب داستان، اطلاعات علمی خوبی رو در اختیارمون می‌ذارند. کتاب‌هایی مثل من ماه هستم: بهترین دوست زمین ، من خورشیدم هستم: یک ستاره‌ درخشان ، المپیک در کتابخانه آقای لمونچلو ، همیشه پای خورشید در میان است. 
بریم ببینیم هر کدوم از این کتاب‌ها درباره‌ی چی‌اند و برای چه گروه سنی‌یی مناسب‌اند.

من ماه هستم: بهترین دوست زمین

همه‌مون می‌دونیم که ماه بهترین دوست زمینه. همیشه کنار هم بوده‌ند. زمین همیشه می‌تونه رو دوستی ماه حساب کنه. (آدم چند تا دوست مثل ماه داره که بتونه رو دوستی باهاش همیشه حساب کنه؟) کتاب تصویری من ماه هستم: بهترین دوست زمین همون‌طور که از اسمش مشخصه، ماه رو به بچه‌ها معرفی می‌کنه؛ و برای گروه سنی بالای ۴ سال مناسبه. چیزی که این کتاب رو از کتاب‌های علمی دیگه متفاوت کرده اینه که ماه، خودش داستانش رو تعریف می‌کنه و از دوستی‌ش با زمین می‌گه. 

استیسی مک آنلتی نویسنده‌ی خوش‌ذوق من ماه هستم: بهترین دوست زمین با زبان خیلی شیرین و بامزه و تصویرهای رنگی و دوست‌داشتنی واقعیت‌های علمی جالبی رو درباره‌ی ماه توضیح داده. 

تو بخش‌هایی از این کتاب می‌خونیم:

این بالا را ببینید! این‌جا!‌ این بالا!

منم، ماه! بهترین دوست زمین.

هرکجا زمین برود، من هم می‌روم.

ما از اول با هم بوده‌ایم. البته نه از اولِ اول. بگذارید داستان‌مان را برایتان تعریف کنم.

روزی روزگاری...

حدوداً 4.5 میلیارد سال پیش یک سنگ آسمانی اندازه‌ی مریخ خورد به زمین کوچولو. توده‌ی پیر و گنده!

قطعه‌هایی از سنگ، تکه‌هایی از زمین و حتی مواد مذاب به فضا پاشیده‌ شد و همه‌ی این زباله‌های فضایی من را به وجود آورد.

یک قمر!

من خورشید هستم: یک ستاره‌ی درخشان

کتاب من خورشید هستم: یک ستاره‌ی درخشان هم همون‌طور که از اسمش مشخصه داستان خورشید رو برامون تعریف می‌کنه. یه کتاب با تصویرهای رنگی و جذاب که ستاره‌ی خورشید رو به بچه‌های بالای ۴ سال معرفی می‌کنه. این کتاب هم مثل کتاب من ماه هستم: بهترین دوست زمین یه کتاب با تصویرهای رنگی و دوست‌داشتنیه که اطلاعات علمی خیلی باحالی رو برای بچه‌ها توضیح می‌ده.

اگه دوست دارید خورشید بشینه و براتون قصه‌ش رو تعریف کنه، این کتاب رو بخونید. تو این کتاب، خورشید حرف‌های زیادی برای گفتن داره؛ از حضورش تو منظومه‌ی شمسی بگیر تا تاثیری که تو زندگی تک‌تک ما آدم‌ها و موجودات زنده‌ی روی زمین می‌ذاره...

 

کتاب من خورشید هستم: یک ستاره‌ درخشان این‌جوری شروع می‌شه:

روزی روزگاری (چیزی حدود 4.6 میلیارد سال پیش) ستاره‌ای باشکوه و مهم به دنیا آمد.

و آن ستاره‌ی باشکوه و مهم بنده بودم؛ خورشیدِ شما

بله من یک ستاره هستم.

همیشه پای خورشید در میان است

می‌دونستید به غیر از منظومه‌ی ش‍مسی ما، کلی منظومه‌ی دیگه هم وجود داره؟ از جمع‌شدن میلیاردها منظومه‌ی شمسی کنار هم، کهکشان به وجود می‌آد. اون بالا بالاها، میلیاردها کهکشان وجود داره که همه‌شون با هم جهان رو می‌سازند. تو منظومه‌ی شمسی، خورشید از همه بزرگ‌تره. یکی دیگه از کتاب‌هایی که داستان خورشید رو تعریف می‌کنه کتاب « همیشه پای خورشید در میان است »ئه.که نیک سلاک نوشته. این کتاب هم مثل کتاب‌های قبلی، هم اطلاعات علمی یاد می‌ده، هم فوق‌العاده لذت‌بخش و سرگرم‌کننده‌ست. بخش زیادی از اطلاعات و مباحث علوم دبستان درباره‌ی منظومه‌ی شمسی تو این کتابه. حالا فرقش با کتاب‌های دیگه چیه؟ شخصیت‌پردازی کتاب خیلی باحاله و جوری نوشته‌شده که از خوندنش کیف می‌کنیم. تو این کتاب هر کدوم از سیاره‌ها شخصیتی دارند و خورشید رئیس همه‌‌شونه. همه‌ی این‌ها به کنار. کتاب همیشه پای خورشید در میان است یه بخشی داره با عنوان «آیا می‌دانستید...». تو این بخش افکار و عقاید قدیمی درباره‌ی خورشید توضیح داده‌شده.

این کتاب این‌جوری شروع می‌شه:

خورشید و همه‌ی سیاره‌ها، مثل یک خانواده‌ی بزرگ در منظومه‌ی شمسی زندگی می‌کنند.

خورشید، ستاره‌ی منظومه‌ی شمسی ماست، مال خودمان است و به هیچ‌کس هم نمی‌دهیمش.

جدی می‌گویم. خورشید خودش یک پا ستاره است.

تنها ستاره‌ی منظومه‌ی شمسی ما.

دقیقا هم نشسته وسط منظومه

و همه را دور خودش جمع کرده است.

المپیک در کتابخانه آقای لمونچلو

آخرین کتاب علمی این یادداشت مخصوص بچه‌های ۸ تا ۱۲ ساله‌ست که از حل‌کردن معماها و سوال‌های پیچیده کیف می‌کنند. کدوم کتاب می‌تونه مثل کتاب المپیک در کتابخانه آقای لمونچلو  مثل یه بازی فکری عمل کنه؟ تازه با حل‌کردن معماها کلی هم اطلاعات علمی یاد می‌گیریم. حالا داستان چیه؟ لمونی لمونچلو یه نابغه‌ی ساخت بازی‌های فکریه که یه المپیک کتابخونه‌ای طراحی می‌کنه. تو این المپیک هشت تا تیم از نقاط مختلف، باید با هم رقابت کنند و برای برنده‌شدن باید از تمام هوش‌شون استفاده کنند. در ازای حل‌کردن هر کدوم از این معماهای تصویری می‌تونند یه کتاب از کتابخونه‌ی آقای لمونچلو بخونند. حالا جایزه‌ی تیم برنده چیه؟ بورسیه‌ی تحصیلی کامل برای رفتن به کالج. اما یه جایی از داستان، مسابقه مثل همیشه پیش نمی‌ره و یه سری از کتاب‌های کتابخونه گم می‌شن و اتفاق‌های عجیب و غریبی می‌افته. تیم‌هایی که تا قبل از این با هم رقابت می‌کردند، حالا باید با هم متحد بشن تا بتونند سر از این ماجراها در بیارن.

کتاب المپیک در کتابخانه‌ آقای لمونچلو نه تنها خوندنی و سرگرم‌کننده‌ست، بلکه اونقدر خفنه که تو سال ۲۰۱۳ جایزه‌ی Aghata رو مال خودش کرده.

این کتاب رو کریس گرابنستاین نوشته و ساره ارض‌پیما ترجمه کرده.

 

اگه تجربه‌ی خوندن کتاب‌های علمی رو دارید برامون بنویسید چه اطلاعاتی از یه کتاب داستانی تو ذهن‌تون موندگار شده؟ 

اصلا به داستان‌های این ژانر علاقه دارید؟

باحال‌ترین کتاب علمی‌یی که خوندید چی بوده؟

 


 
 

 

 

 
 

در مورد این پست نظر بده !

نظرات دوستان در مورد این پست !

  • Heli🥰
    سلام🖐🏻
    پرتقال میدونستی: در کدام کشور تعداد گوسفندان بیشتر از انسان هاست؟😀🐑
    ⭕ در کشور استرالیا، تعداد گوسفندان بیشتر از جمعیت این کشوره؛ این کشور ۱۴۷ میلیون گوسفند و ۱۷ میلیون جمعیت داره😲 یعنی تعداد گوسفندا تقریبا.. ۹ برابر بیشتره!!!!😲
    البته خوشبختانه🤲 گوسفندان در مرکز این کشور قرار دارن و مردم بیشتر در ساحل زندگی میکنن😄


    پاسخ پرتقال: سلاااام چه جالب 

پرتقالی شو!

به حساب کاربری خودتون وارد شوید