10 کتاب علمی تخیلی که هر نوجوان باید بخواند
امتیاز بدین:
4/2
۲۶ تیر ۱۴۰۰
10 کتاب علمی تخیلی که هر نوجوان باید بخواند

قصه‌های علمی تخیلی، دنیاهای شگفت‌انگیزی رو تصور می‌کنن که رویاپردازی انسان‌ها رو به اوج می‌رسونن. همونطور که قبلاً توی مقاله‌‌ی معرفی ژانر علمی تخلی تو سایت پرتقال گفتیم، ژانر علمی تخیلی شرایطی رو تصور می‌کنه که توش علم و دانش پیشرفت‌هایی فراتر از تصورات ما داشته؛ در واقع قصه‌های علمی تخیلی فانتزی‌هایی هستن که توشون علم جای جادو رو گرفته. البته بعضی از قصه‌های علمی‌تخیلی معروف، ترکیبی از هردوتا هستن. امروز می‌خوایم در مورد 10 کتاب علمی تخیلی محبوب و معروف صحبت کنیم که خوندنشون نه فقط واسه طرفدارای کتاب‌های علمی تخیلی، بلکه برای هرکس که اهل کتاب و داستانه واجبه!

 

جنگ دنیاها

نوشته‌ی اچ. جی. ولز

اچ جی ولز شاید یکی از معروف‌ترین نویسنده‌های علمی تخیلی جهان باشه و جنگ دنیاها هم بدون شک یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین کتاب‌های علمی تخیلی تاریخه. این کتاب که سال 1897 نوشته شده در مورد حمله‌ی بیگانه‌هایی از مریخ به زمین و جنگ نابرابر بین زمینی‌ها و مریخی‌هاییه که فناوری‌های مرگبار خیلی پیشرفته دارن. جالبه بدونین زمانی که سال 1938 اورسن ولز کارگردان معروف یه نمایش رادیویی بر اساس این کتاب اجرا کرد، انقدر طبیعی و استرس‌آور بود که عده‌ای از شنونده‌ها فکر کردن واقعاً مریخی‌ها به زمین حمله کردن. جنگ دنیاها یکی از اساسی‌ترین کتاب‌های علمی تخیلی دنیاست و تاثیر خیلی زیادی روی آثار علمی تخیلی بعد از خودش گذاشته.

 

تلماسه

نوشته‌ی فرانک هربرت

اگه اهل فیلم باشین می‌دونین که بزودی یه فیلم عظیم با اقتباس از تلماسه‌ی فرانک هربرت اکران می‌شه. تلماسه بدون شک یکی از عمیق‌ترین و جذاب‌ترین کتاب‌های علمی تخیلی تاریخه، از اون دست کتاب‌هایی که حتی بعد از تموم شدنشون هم دست از سرتون برنمی‌دارن و تا مدت‌های طولانی ذهنتون درگیر قصه و شخصیت‌هاش و دنیاشه. تلماسه داستان پاول آتریدیز، پسر فرمانروای سیاره‌ی آراکیس رو تعریف می‌کنه. آراکیس سرزمینیه که توش ماده‌ای به اسم ادویه پیدا می‌شه. ماده‌ای که به انسان‌ها قدرت‌هایی فراتر از تصوراتشون می‌ده. اما تو دل این سیاره‌ی خشک و بیابونی، توطئه‌هایی علیه خاندان آتریدیز در جریانه. شاید جالب باشه بدونین تلماسه به شدت با الهام از فرهنگ خاورمیانه نوشته شده و حتماً از دیدن کلی کلمه و اسم فارسی و عربی تو این کتاب تعجب می‌کنین. 

 

چهارگانه‌ی سه‌پایه‌ها

نوشته‌ی جان کریستوفر

تصور کنین توی دنیایی زندگی می‌کنین که توسط بیگانه‌هایی با سه پا کنترل می‌شن. دنیایی که هر کس توش چهارده ساله بشه روی سرش کلاهکی نصب می‌کنن که اون‌ها رو تبدیل به برده‌ی سه‌پایه‌ها می‌کنه. احتمالاً شما هم مثل ویل قهرمان داستان و دوستانش همه‌ی تلاشتون رو می‌کردین تا از چنگ سه‌پایه‌ها و کنترل ذهنشون فرار کنین. ویل و دوستانش برای پیوستن به یه گروه مقاومت به سمت کوه‌های سفید حرکت می‌کنن، اما این تازه شروع ماجراست. توی کتاب‌های بعدی می‌بینین که چطور بیگانه‌ها نقشه‌های خیلی بدتری برای زمین توی سرشون دارن و ویل و دوستانش باید نه فقط برای آزادی خودشون، بلکه برای همه‌ی بشریت با سه‌پایه‌ها مقابله کنن.

 

بیست هزار فرسنگ زیر دریا

نوشته‌ی ژول ورن

ژول ورن اونقدر کتاب نوشته و اونقدر کتاب‌هاش جذابن که انتخاب یکی از بینشون خیلی سخته. ولی ما فکرامون رو ریختیم رو هم و تصمیم گرفتیم از بینشون بیست هزار فرسنگ زیر دریا رو انتخاب کنیم. اواخر قرن نوزدهمه و همه‌‌ی دریانوردها و مردم درباره‌ی هیولایی دریایی صحبت می‌کنن که باعث غرق شدن کشتی‌ها می‌شه. پروفسور آروناکس برای تحقیق راهی اقیانوس می‌شه اما بعد از غرق شدن کشتیش به همراه همراهانش سر از زیردریایی پیشرفته‌ی ناتیلوس درمیارن و همراه با کاپیتان نیمو، کاپیتان زیردریایی راهی سفری به اعماق دریا می‌شن. اما کاپیتان نیمو رازی برای پنهان کردن داره. بیشتر از این قصه رو براتون لو نمی‌دیم تا خودتون مثل ما از خوندنش لذت ببرین.

 

فارنهایت 451

نوشته‌ی ری بردبری

بعضی از کتاب‌های علمی تخیلی با تصور آینده‌ای تاریک سعی می‌کنن درباره‌ی خطراتی که زندگی مدرن ما رو تهدید می‌کنه صحبت کنن. یکی از بهترین این کتاب‌ها، فارنهایت 451 نوشته‌ی ری بردبریه. فارنهایت 451 دنیایی رو تصویر می‌کنه که همه‌ی مردم جهان تحت ظلم یک حکومت دیکتاتوری زندگی می‌کنن. قرص‌های روان‌گردان و صفحات ویدیویی بزرگ تنها تفریحات مردم هستند و بزرگ‌ترین جرم تو این دنیا، خوندن و داشتن کتابه. آتش‌نشان‌های دنیای فارنهایت 451، وظیفه‌ی سوزوندن کتاب‌ها و شناسایی کردن کتاب‌خون‌ها رو به عهده دارن. داستان مونتاگ، آتش‌نشانی رو بخونید که فکر می‌کنه سوزوندن کتاب‌ها باعث حفظ امنیت جامعه می‌شه، اما ملاقات با یک کتاب‌خون، زندگیش رو برای همیشه تغییر می‌ده.

 

مریخی

نوشته‌ی اندی ویر
شاید شما هم فیلم جذاب مریخی با بازی مت دیمون رو دیده باشید. این فیلم بر اساس کتاب فوق‌العاده‌ی اندی ویر نوشته شده و داستان مارک واتنی رو تعریف می‌کنه. مریخ‌نوردی که طی یک حادثه در طول یه طوفان مریخی از سفینه‌‌ جا می‌مونه. بقیه‌ی کتاب روایت نفس‌گیر تلاش‌های واتنی برای زنده موندن و تلاش همکاراش، چه اون‌هایی که تو سفینه در راه برگشت به زمین هستن و چه دانشمندان روی زمین برای برگردوندن مارک به خونه است. مریخی یه کتاب نفس‌گیره که تا حد ممکن از نظر علمی دقیق نوشته شده. ماجراهای مارک روی مریخ به قدری هیجان‌انگیزن که بعیده بتونین وقتی این کتاب رو شروع کردین، تا تمومش نکردین زمین بذارینش.

 

موج پنجم

نوشته‌ی ریک یانسی
تو مدرسه نشستید که یهو همه چی خاموش می‌‌شه و جهان در تاریکی فرو می‌ره. هواپیماها از آسمون میفتن، ماشین‌ها تصادف می‌کنن، هیچ چیزی کار نمی‌کنه. این موج اول حمله‌ی بیگانه‌ها به زمین تو کتاب ریک یانسیه. موج دوم، شهرها رو نابود می‌کنه و  موج سوم، بیماری مرگباری رو به همراه میاره که تقریباً بشریت رو منقرض می‌کنه. کَسی، دختر 16 ساله‌ایه که از چهار موج حمله‌ی بیگانه‌ها و انسان‌هایی که در واقع انسان نیستن جون سالم به در برده. اما حالا توی دنیایی زندگی می‌کنه که فقط دو سه درصد از جمعیت کره‌ی زمین زنده موندن و بیگانه‌ها همه جا به دنبال بازمانده‌ها هستن. موج پنجم یه رمان هیجان‌انگیزه که به تازگی به یه فیلم سینمایی هم تبدیل شده.

 

بازیکن شماره‌ی یک آماده

نوشته‌ی ارنست کلاین
اگه شما هم از اون دسته‌ آدم‌هایی هستین که از ویدیوگیم و بازی‌های رایانه‌ای لذت می‌برین و برای فرار از روزمرگی دنیای بازی رو انتخاب می‌کنین، این کتاب برای شماست. سال 2024 میلادی شده و جهان واقعاً جای ناجوری شده. خیلی از بچه‌ها و نوجوان‌ها تمام زمانشون رو توی یه واقعیت مجازی به اسم اوئسیس می‌گذرونن. یه بازی بزرگ و پیچیده. همه به دنبال آخرین رازی که خالق بازی توش پنهان کرده می‌گردن. یه داستان هیجان‌انگیز، بامزه و البته پر از شخصیت‌های معروف فیلم و سریال و بازی‌های ویدیویی.

 

بازی اندر

نوشته‌ی اورسن اسکات کارد
آینده‌ای دور، بشریت در حال جنگ و بچه‌هایی که تنها امید بشریت برای بقا هستن. توی دنیای بازی اندر، انسان‌ها دو جنگ خیلی سخت با بیگانه‌هایی حشره‌شکل به اسم فورمیک‌ها داشتن و حالا کم کم خودشون رو برای سومین حمله و جنگ آماده می‌کنن. اندر، یکی از بچه‌هاییه که از سنین خیلی پایین برای مبارزه و جنگ آموزش می‌بینن و بازی‌های خیلی سختی رو پشت سر می‌ذارن تا برای جنگ آماده بشن. طولی نمی‌کشه که اندر استعدادهای خودش به عنوان یه استراتژیست نظامی رو نشون می‌ده و تبدیل به امید اول انسان‌ها برای مقابله با فورمیک‌ها می‌شه، اما این همه‌ی داستان نیست. پشت‌پرده‌ی این آموزش‌ها چیزهایی داره اتفاق میفته که ممکنه مسیر زندگی اندر رو عوض کنه.

 

مجموعه‌ی دونده‌ی هزارتو

نوشته‌ی جیمز دشنر
داستانی رازآلود و هیجان‌انگیز که مطمئناً‌ خوندنش تپش قلبتون رو بالا می‌بره. توماس پسر نوجوونیه که توی جای عجیبی بیدار می‌شه، هیچ خاطره‌ای از گذشته نداره و نمی‌دونه کجاست. توماس خیلی زود متوجه می‌شه توی محیط زیرزمینی گیر افتاده و هر ماه یک بچه‌ی جدید با آسانسور پایین میاد که هیچی یادش نمیاد. بیرون، هزارتوی خیلی بزرگی وجود داره که هر روز تغییر می‌کنه و توی هزارتو موجودات وحشتناکی به اسم گریورها وجود دارن. بچه‌ها از بین خودشون دونده‌هایی رو انتخاب می‌کنن تا قبل از تغییر مسیر، بتونه راه خروج رو پیدا کنه. کاری که هیچکس موفق به انجامش نشده. بیرون هزارتو چه خبره؟ این بچه‌ها چرا اینجان و چرا هیچی از گذشته‌شون به خاطر نمیارن؟ اینا سوال‌هایی هستن که می‌ذاریم خودتون با خوندن کتاب جوابشو پیدا کنین.

 

 

نگاهی به بهترین کتاب‌های علمی تخیلی پرتقال

این‌ها فقط بعضی از بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان توی ژانر علمی تخیلی هستن. دنیای این ژانر اونقدر بزرگه که اگه این مقاله ده صفحه دیگه هم ادامه پیدا می‌کرد نمی‌تونستیم همه‌ی کتاب‌های خوندنی این ژانر رو توش جا بدیم. پرتقال به عنوان یه انتشارات کودک و نوجوان سعی داره بهترین‌ها و متفاوت‌ترین‌های این ژانر رو براتون دست‌چین کنه. بد نیست یه نگاهی هم به ده‌تا از بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان ژانر علمی تخیلی پرتقال بندازیم!

اینجا سیاره‌ی ما نیست
نوشته‌ی جف رادکی
مترجم: حامد شاهمردای
+12 سال

فرار ربات‌های انسان‌نما
نوشته‌ی گرگ فن ایکهاوت
مترجم: البرز هراتی
+12 سال

نقشه‌ی نابودی ماه
نوشته‌ی کی.جی. کروک
مترجم: البرز هراتی
+12 سال

جغدها آمده‌اند ما را ببرند
نوشته‌ی رونالد ال. اسمیت
مترجم: حامد شاهمرادی
+12 سال

مجموعه‌ی تله‌ی بازی
نوشته‌ی داستین بریدی
مترجم: یاسمن جعفری
7 تا 12 سال

مجموعه‌ی زک کهکشانی
نوشته‌ی ری اورایان
مترجم: شیدا رنجبر
7 تا 12 سال

مجموعه‌ی قرارگاه فضایی آلفا
نوشته‌ی استوارت گیبز
مترجم: آزیتا راثی
+12 سال

مجموعه‌ی دست‌کاری زمان و مکان
نوشته‌ی کارلوس هرناندز
مترجم: آزاده حسنی
+12 سال

خشکسالی
نوشته‌ی نیل شوسترمن
مترجم: آرزو مقدس
+14 سال

مجموعه‌ی رویدادنگاری شهر گرسنه
نوشته‌ی فیلیپ ریو
مترجم: مهدی بنواری
+14 سال

در مورد این پست نظر بده !

پرتقالی شو!

به حساب کاربری خودتون وارد شوید