چطوری با ترس‌مون روبه‌رو بشیم؟
امتیاز بدین:
4/48
۴ بهمن ۱۳۹۹
چطوری با ترس‌مون روبه‌رو بشیم؟
تو زندگی، هر کی از یه چیزی می‌ترسه (نه بابا! چه کشف بزرگی!). یکی از حیوون‌های مختلف می‌ترسه، یکی از باد، یکی از سوسک، یکی از تصویر خودش تو آینه (هی هی‌!) و ... همه‌ی ترس‌های ما دلیلی دارند.ترس یکی از قدرتمندترین احساسات مائه و تاثیر زیادی روی ذهن و بدن‌مون می‌ذاره؛ بعضی وقت‌ها که می‌ترسیم پوست‌مون مرغی می‌شه؛ گاهی‌ام از دون‌دون‌شدن فراتر می‌ره و به خودمون که می‌آییم، می‌بینیم قلب‌مون تو دهن‌مون می‌تپه.ترس می‌تونه تو شرایط مختلفی ایجاد بشه؛ وقت امتحان‌ها، وقتی که کار اشتباهی انجام دادی، وقتی که کلی کار تلنبار شده روی هم داری و ...درسته که ترس و اضطراب می‌تونه برای مدت کوتاهی باشه و تموم بشه بره پی کارش، اما گاهی هم طول می‌کشه و آدم رو درگیر خودش می‌کنه. تو این یادداشت قراره بهتون یاد بدیم اگه ترس گیرتون انداخت، چی کار کنید حالش رو بگیرید و با شاخ، ببخشید، با کله برید تو شکمش. پس به خوندن این یادداشت ادامه بدید که نسخه‌های خوبی براتون پیچیدیم...
 

از چی می‌ترسیم؟

سوال قشنگیه. صد امتیاز مثبت برای این تیتر. خیلی وقت‌ها ما از چیزهایی می‌ترسیم که به نظر بقیه ترسناک نیستند (که اصلا مهم نیست). چیزهایی مثل عنکبوت، ارتفاع، تنهایی، در باز کمد، دریچه‌ی کولر و ...
بعضی وقت‌ها هم چیزهایی که ازشون می‌ترسیم، جدی جدی ترسناک‌اند؛ مثل جنگ، از دست‌دادن چیزی یا کسی که برامون خیلی دوست‌داشتنی و عزیزه و ...
اما خب، واقعیتی که یه کم دلگرم‌کننده‌ست اینه که همه‌ی آدم‌ها، از یه چیزی می‌ترسند و کسی نمی‌تونه بگه از هیچ چیزی تو دنیا نمی‌ترسه. اگه بگه هم خالی می‌بنده. آدم‌ها از قدیم‌ها، یعنی از وقتی تو غار زندگی می‌کردند، همیشه از یه چیزی می‌ترسیدند. اون موقع‌ها ترس از حیوون‌های مختلف رو داشتند. پس این‌طور که مشخصه ترس از بعضی حیوون‌ها قدیمی‌تر از این حرف‌هاست که به خاطرش خجالت بکشیم. به این ترس‌ها می‌گن ترس غریضی.
حالا ترس‌های کوچیک و بزرگ شخصی‌مون به کنار، بعضی ترس‌ها دسته‌جمعی‌اند. مثلا مزرعه‌دارها از برف تو بهار یا سیل می‌ترسند، چون باعث آسیب‌دیدن محصولاتی می‌شن که یه سال براشون زحمت کشیده‌ند (خیلی هم غم‌انگیزه خدایی).
اما به طور کلی ترس اون‌قدرها هم که فکر می‌کنیم بد نیست؛ چون یکی از عوامل نجات‌دهنده‌ی جون ما آدم‌هاست. ولی اگه از یه حدی بیشتر بشه، دیگه داستان شروع می‌شه و باید یقه‌ش رو بگیریم و بچسونیمش به دیوار.

 

چطوری نترسیم؟

با این سوال لابد به دماغ‌تون چین می‌اندازید و می‌گید «این هم شد سوال؟» شاید باورتون نشه، ولی راهکارهای زیادی برای نترسیدن وجود داره. اصلا این همه مقدمه چیدیم که به قسمت مهم‌ش برسیم. قبل از این که راهکارهای نترسیدن یا مقاله با ترس‌ رو بهتون بگیم، اول به این فکر کنید ببینید، می‌تونید ریشه‌های ترس‌تون رو پیدا کنید؟ 

 

راه‌های کله‌زدن تو دل ترس‌

اگه ریشه‌ها و دلایل‌ ترس‌هاتون رو پیدا کردید، حالا وقتشه با این چند تا فرمول، با کله برید تو دل ترس‌تون و غافلگیرش کنید. 
۱. ترس‌هاتون رو بشناسید. خب، درباره‌ی این موضوع که صحبت کردیم. بزنید کانال بعدی.
۲. اون خوراکی جادویی تو آلیس در سرزمین عجایب یادتونه. یه گاز می‌زد و کوچولو می‌شد. سعی کنید برای ترس‌هاتون همچین خوراکی‌یی باشید. (ها؟ چی شد؟) ربطی نداشت؟ احتمالا خط رو خط شده. هیچی. منظورمون این بود سعی کنید ترس‌هاتون رو تو ذهن‌تون کوچیک کنید. خب دیگه، برید گزینه‌ی بعدی. 
۳. دیگه هر چیزی هم خجالت داشته باشه، ترسیدن خجالت نداره. به خاطر ترس‌هایی که دارید احساس شرمندگی نکنید و درباره‌شون حرف بزنید. همه‌ی آدم‌ها تو زندگی‌شون از یه چیزی می‌ترسند. حرف‌زدن درباره‌ی ترس‌ها حس آرامش و قدرت‌مون رو بیشتر می‌کنند. 
۴. بی‌خیال؛ ترس خودتون رو بیشتر نکنید. اگه از ارتفاع می‌ترسید، کسی مجبورتون نکرده از طبقه‌ی چهاردهم پایین رو نگاه کنید.
۵. اگه ترس‌تون خیلی چیز شد و دستش رو پیچید دورتون، از یه نفر کمک بخواهید. مشاورها و روان‌شناس‌ها می‌تونند راه‌حل‌های بهتری بهتون پیشنهاد بدن. اما راه‌حل‌های دکتر پرتقال رو هم دست کم نگیرید. از الان گفته باشیم. به این راه‌حل‌های خفن و طلایی‌مون بی‌توجهی کنید، دل‌مون می‌شکنه‌ها.  

 

کتاب‌ های انتشارات پرتقال با موضوع ترس

می‌دونید که انتشارات پرتقال کتاب‌های زیادی تو حوزه‌های مختلف منتشر کرده. برای مقابله با ترس هم کتاب‌هایی منتشر کرده که درباره‌ی هر کدوم باهاتون صحبت می‌کنیم.
خرسی چرا می‌ترسی، کارما ویلسون، ترجمه‌ی فیروزه کاتب، گروه سنی ۳+
بیا با هم بترسیم، آنا کانگ، آناهیتا حضرتی، گروه سنی ۴+
جک و نگرانی گنده‌ بک، سَم زپاردی، مترجم مریم بنایی، گروه سنی ۵+
تنها در خانه، جان هیوز، ترجمه‌ی شبنم حیدری‌پور، گروه سنی ۵+

خرسی چرا می ترسی

مجموعه کتاب‌های خرسی داستان‌هایی تو قالب شعر و به زبان خیلی ساده‌ست؛ اون هم برای بچه‌ها. تو هر جلد این مجموعه بچه‌ها با یه موقعیت یا مسئله رو‌به‌رو می‌شن. با داستان‌های مختلف این مجموعه یاد می‌گیرند تو هر شرایطی چه اتفاق‌هایی ممکنه بیفته و برای حل مشکل چه راه‌هایی وجود داره. خودشون باید چی کار کنند و دوست‌هاشون چطوری می‌تونند بهشون کمک کنند یا شرایط رو تغییر بدن.
تو کتاب خرسی چرا می‌ ترسی ، خرسی به جنگل می‌ره تا برای خودش غذا پیدا کنه. موقع برگشت هوا تاریک می‌شه. خرسی از صدای زوزه‌ی باد می‌ترسه و نمی‌تونه به خونه برگرده. دوست‌هاش که می‌فهمند خرسی دیر کرده، می‌رن دنبال خرسی ببینند کجا مونده...

خرسی چرا می‌ترسی؟
نویسنده: کارما ویلسون
مترجم: فیروزه کاتب
گروه سنی: ۳+
ژانر: تصویری

 

بیا با هم بترسیم

مجموعه‌ی دو دوست پشمالو یه مجموعه‌ی چند جلدی بامزه‌ست. کتاب بیا با هم بترسیم یکی از جلدهای این مجموعه‌ست که درباره‌ی مفهوم ترسه. این کتاب تصویرهای بامزه و دوست‌داشتنی‌یی داره و در عین حال نکته‌‌های مهمی مثل کناراومدن با ترس رو یاد می‌ده. این داستان به بچه‌ها می‌گه ترس همیشه هم بد نیست؛ و گاهی همین ترس‌ها می‌تونه به بخش‌های هیجان‌انگیز زندگی‌مون تبدیل بشه.
تو جلد بیا با هم بترسم دو تا دوست پشمالوی قصه‌ی ما با هم سوار ترن هوایی می‌شن؛ اما نمی‌ترسند. یه کم که می‌گذره می‌بینند اون‌جوری‌ها که فکر می‌کنند نیست. حالا ترس از ترن هوایی یه طرف، ترس از ماری که تو ترن هواییه یه طرف دیگه. دوست‌های پشمالو با یه مار سوار ترن می‌شن. اولش خیلی می‌ترسن اما انگار زیاد هم بد نمی‌گذره. هیجان ترن‌سواری با یه مار خیلی زیاده.

بیا با هم بترسیم
نویسنده: آنا کانگ
مترجم: آناهیتا حضرتی
گروه سنی: ۴+
ژانر: تصویری

 

جک و نگرانی گنده‌ بک

جک و نگرانی گنده ‌بک درباره‌ی پسر کوچولویی به اسم جکه که عاشق ترومپت‌زدنه. کلی منتظر مونده بود تا توی اولین کنسرت زندگی‌ش اجرا کنه. اما صبح اون روز بزرگ، یک دفعه ترس و نگرانی می‌آد سراغش و ولش نمی‌کنه. جک که نمی‌تونه با این همه نگرانی و ترس کنار بیاد می‌زنه زیر گریه..
کتاب تصویری جک و نگرانی گنده بک یه داستان بامزه و الهام‌بخش درباره‌ی دلهره‌ها و ترس‌هاییه که برای اولین بار تجربه‌شون می‌کنیم. این کتاب به بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها یاد می‌ده چطوری یه ترس و نگرانی گنده رو کوچولو موچولو کنند، بره پی کارش!

جک و نگرانی گنده بک
نویسنده: سَم زپاردی
مترجم: مریم بنایی
گروه سنی: ۵+
ژانر: تصویری

تنها در خانه

احتمالا همه‌تون کوین پسر شیطون و کوچولوی قصه‌های تنها در خانه رو می‌شناسید؛ و فیلم‌هاش رو دیده‌ید. کتاب تنها در خانه داستان کوینِ وروجکه که باید کل تعطیلات رو خودش تنهایی توی خونه بمونه و مراقب خودش باشه. اولش فکر می‌کنه تنها موندن خیلی باحاله، اما کم‌کم از تنهایی می‌ترسه، چون از پشت پنجره چیزهایی می‌بینه. کوین بالاخره تصمیم می‌گیره ترسش رو کنار بذاره...
داستان بامزه‌ی کوین علاوه بر این که خیلی شیرین و پرهیجانه، موضوع‌های مختلفی رو یادمون می‌ده؛ چیزهایی مثل حس مسولیت‌پذیری، کنار اومدن با ترس‌ها و نگرانی‌ها و .... 

تنها در خانه
نویسنده: جان هیوز
مترجم: شبنم حیدری‌پور
گروه سنی: ۵+
ژانر تصویری

 

 

 
 

در مورد این پست نظر بده !

نظرات دوستان در مورد این پست !

  • خوره کتاب😃
    میصی پرتقال جونی😍😘من الهه هستم 😍 کتاب های زیر رو خوندم فوقالعاده بودن:
    1.خوب های بد بدهای خوب
    2.پاستیل های بنفش
    3.این کتاب ممنوع است
    4.قصه های همیشگی
    5.دختری که ماه را نوشید
    5 مجموعه راز
    6.کتاب وحشی
    7.سفر به انتهای دنیا
    8.ان سوی آب ی بیکران
    9.ماه بلند اسمان
    10.رویاهی به نام پکس
    11.فرار از کتاب خانه آقای لمونچلو
    12.دختری در اتاق طبقه سوم







    پاسخ پرتقال: آفرین به تو الهه پرتقاااالی. وای چه کتاب‌های جذابی هم خوندی

پرتقالی شو!

به حساب کاربری خودتون وارد شوید