طرفدارهای هری پاتر این کتاب‌ها رو بخونند
امتیاز بدین:
4/51041666666667
۱۰ دی ۱۳۹۹
طرفدارهای هری پاتر این کتاب‌ها رو بخونند
قبل از خانم جی.‌کی ‌رولینگ نویسنده‌های زیادی بوده‌ند که تو ژانر فانتزی می‌نوشتند؛ اما به جرئت می‌شه گفت خانم رولینگ جزو اولین نویسنده‌هاییه که پای کوچیک و بزرگ، کودک و نوجوون و بزرگسال رو به یه جهان فانتزی و کاملا متفاوت باز کرد. جهانی پر از جادو و رویا که هر غیرممکنی توش ممکنه می‌شه...
شاید ماجرای اون پسر عینکی که روی پیشونی‌ش یه زخم داشت، تموم یا تکراری شده باشه؛ اما هر روز آدم‌های بیشتری با مجموعه‌ی هری پاتر و اتفاق‌هاش آشنا می‌شن؛ تو داستانش غرق می‌شن؛ باهاش خوشحال می‌شن یا اشک می‌ریزند. تو این یادداشت می‌خواهیم درباره‌ی هری پاتر و مجموعه کتاب‌های مشابهی حرف بزنیم که انتشارات پرتقال منتشرشون کرده.
پس اگه جزو طرفدارهای پر و پا قرص هری پاتر و ژانر فانتزی هستید، خوندن این یادداشت رو ادامه بدید...

داستان هری پاتر از کجا شروع شد؟

از اون شبی که هری از طلسم مرگ‌بار لرد سیاه نجات پیدا می‌کنه. لرد سیاه قدرتش رو از دست می‌ده. هری هم بدون این که بدونه تو دنیای جادوگری چه نقشی داره، تو خونه‌ی خاله و شوهرخاله‌ش بزرگ می‌شه. اما هر چی به یازدهمین سالگرد تولدش نزدیک می‌شه، اتفاق‌های عجیب‌تری رخ می‌ده تا این که زندگی‌ش برای همیشه عوض می‌شه... 

بزرگ‌ترین ویژگی کتاب های هری پاتر

همون‌طوری که گفتیم یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌ کتاب‌های هری پاتر اینه که سن و سال نمی‌شناسه. هر آدمی تو هر سنی که باشه می‌تونه از خوندن ماجراهای هری پاتر لذت ببره و شگفت‌زده بشه. اصلا مگه می‌شه کسی طرفدار ژانر فانتزی باشه و سراغ هری پاتر نرفته باشه؟ (کو؟ داریم؟ نشون بدید ببینیم.) دومین ویژگی‌ مهم این مجموعه اینه که این مجموعه فقط درباره‌‌ی جادو و موجودات عجیب و غریب نیست؛ بلکه پر از مفاهیم عشق و انسان دوستیه و کشف‌های زیادی تو لایه‌های مختلف داستان هست که باید پیداشون کنیم...

کتاب‌های هری پاتر چند جلده؟

مجموعه کتاب‌های هری پاتر هفت جلده. البته اگه برید کتاب‌فروشی، سرگیجه می‌گیرید؛ چون ناشرهای زیادی با ترجمه‌های مختلفی این مجموعه رو منتشر کرده‌اند. سعی کنید همه‌ی جلدهای مجموعه رو از یه ناشر بگیرید و بخونید.

جلد اول: هری پاتر و سنگ جادو با عنوان انگلیسی Harry Potter and the Philosopher’s Stone

جلد دوم: هری پاتر و حفره‌ی اسرار با عنوان انگلیسی Harry Potter and the Chamber of Secrets

جلد سوم: هری پاتر و زندانی آزکابان با عنوان انگلیسی Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

جلد چهارم: هری پاتر و جام آتش با عنوان انگلیسی Harry Potter and the Goblet of Fire

جلد پنج: هری پاتر و محفل ققنوس با عنوان انگلیسی Harry Potter and the Order of the Phoenix

جلد ششم: هری پاتر و شاهزاده‌ی دو رگه با عنوان انگلیسی Harry Potter and the Half Blood Prince

جلد هفتم: هری پاتر و یادگاران مرگ با عنوان انگلیسی Harry Potter and the Deathly Hallows

 

آخرین جلد هری پاتر سال ۲۰۰۷ منتشر شد. اما خانم جی.کی رولینگ هر بار بخش تازه‌ای رو به این پازل اضافه و خواننده‌ها رو هیجان‌زده و غافلگیر می‌کنه. این نویسنده تو وب‌سایتی به اسم «پاتر مور» جزئیات بیشتری درباره‌ی رمان‌ها و ماجراهای هری پاتر رو در اختیار خواننده‌ها می‌ذاره. 

 یه شخصیت واقعی از کتاب‌های هری پاتر

باحال‌ترین نکته‌ای که در مورد داستان‌های هری پاتر وجود داره اینه که یکی از شخصیت‌هاش واقعیه؛ «نیکلاس فلامل» همون کیمیاگری که سنگ جادو رو خلق می‌کنه! سنگ جادو همون سنگیه که تو جلد اول بهش اشاره شده و باعث جاودانگی انسان می‌شه. اما تو واقعیت، فلامل محقق و کتاب‌فروش فرانسوی بود که تو قرن ۱۴ و اوایل قرن ۱۵ زندگی می‌کرد. بعد از مرگش ازش به عنوان کسی یاد می‌شد که یواشکی کیمیاگری می‌کرد؛ و به راز جاودانگی دست پیدا کرده بود. این یکی از همون اطلاعات و جزئیاتیه که خانم رولینگ تو سایت پاتر مور برای خواننده‌ها نوشته.

کتاب‌های شبیه هری پاتر

کتاب‌های زیادی تو ژانر فانتزی نوشته و منتشر شده‌ند که نه تنها چیزی از هری پاتر کم ندارند، بلکه باهاش رقابت هم می‌کنند. این کتاب‌ها رو انتشارات پرتقال منتشر کرده. چه کتاب‌هایی؟ الان می‌گیم:

آکاتا، جادوگر سفید نوشته‌ی نِدی اوکورافور

پیپ بارتلت نوشته‌ی جکسون پیرس

راورندوم  نوشته‌ی جی آر.آر تالکین

مجیستریوم  نوشته‌ی هولی بلک و کاساندرا کلر

مگنس چیس نوشته‌ی ریک ریوردان

حالا درباره‌ی هر کدوم توضیح مختصری می‌دیم.

آکاتا جادوگر سفید

این مجموعه درباره‌ی یه دختر ۱۲ ساله به اسم «سانی»ئه؛ که با هم‎سن‎‌های خودش یه تفاوت مهم داره: سانی زاله و به نور خورشید حساسیت شدیدی داره. بزرگ‌ترین آرزوش هم اینه که فوتبال بازی کنه و بچه‌ها تو مدرسه اذیتش نکنند. سانی روزهای سختی رو پشت سر می‌ذاره تا این که با اُرلو و چی‌چی دوست می‌شه. این‌جوری وارد یه انجمن خاص می‌شه. کم‌کم خودش رو پیدا می‌کنه و درگیر ماجراهای هیجان‌انگیز و متفاوتی می‌شه. بعد از ورود سانی به انجمن «لئوپارد» و آشنا شدنش با اعضای این دنیای تازه، وارد ماجرای بزرگی می‌شه. ماموریت‌شون پیداکردن کسی به اسم اتوکوتوئه که بچه‌های زیادی رو دزدیده. سانی با دوست‌هاش باید اتوکوتو رو پیدا کنند و مانع از گم‌شدن بچه‌های بیشتری بشن. اما قضیه به این سادگی‌ها هم نیست...

ندی اوکورافور یکی از نویسنده‌های بزرگ و پرطرفدار ژانر فانتزیه. دوتا از مجموعه کتاب‌های این نویسنده تو انتشارات پرتقال چاپ شده؛ یکی‌اش آکاتا جادوگر سفید و اون یکی بینتی. اوکورافور تو هر دو مجموعه‌ فضای شگفت‌انگیزی رو خلق کرده. تو مجموعه آکاتا جادوگر سفید مکانی رو به تصویر کشیده که هیچ چیز اون‌جوری که به نظر می‌رسه، نیست. اوکورافور تو این مجموعه خیلی هنرمندانه مفاهیم ارزشمندی مثل پذیرش تفاوت‌ها، شهامت و دوستی رو تو فضایی جادویی به تصویر کشیده که یادآور مجموعه‌ی هری پاتره.  

پیپ بارتلت

پیپ بارتلت نوشته‌ی جکسون پیرس یه مجموعه‌ی پر از هیجان و حادثه‌ست. داستان‌های این مجموعه باحال‌اند و نویسنده از هر فرصتی که گیرش اومده برای ساختن لحظه‌های کمدی استفاده کرده. طرفدارهای ژانر فانتزی از ماجراجویی‌های بامزه‌ی پیپ و جاروجنجال‌های خنده‌دار داستان حسابی لذت می‌برند. حالا این مجموعه درباره‌ی چیه؟ درباره‌ی شخصیتی به اسم پیپ بارتلته که عاشق حیوون‌های جادوییه و همیشه کتاب راهنمای موجودات جادویی رو مطالعه می‌کنه. یکی از روزها که والدین دانش‌آموزها به مدرسه می‌آن تا با شغل‌های مختلف آشناشون کنند، پدر یکی از همکلاسی‌های پیپ که شرکت پرورش اسب‌های تک‌شاخ داره، با چند تا اسب تک‌شاخ برای نمایش به مدرسه می‌آد. پیپ تنها کسیه که می‌تونه با حیوون‌های جادویی حرف بزنه، سوار یکی از اسب‌های تک شاخ می‌شه و دور حیاط چرخ می‌زنه. ولی پیپ یه چیزی رو نمی‌دونه؛ اینکه اسب‌های تک‌شاخ عاشق خودنمایی‌اند. به خاطر همین چند لحظه بعد، همه‌شون حسودی‌شون می‌شه و دور حیاط مدرسه شروع می‌کنند به دویدن و پروازکردن...

پدر و مادر پیپ که از علاقه‌ش به حیوون‌های جادویی خبر دارند، تصمیم می‌گیرند تو تعطیلات تابستونی بفرستندش خونه‌ی خاله اِما؛ جایی که یه کلینیک مخصوص موجودات جادوییه. 

و این تازه آغاز ماجراهاست...

مجموعه‌ی پیپ بارتلت یه مجموعه باحال و خوندنیه که اصلا خسته‌تون نمی‌کنه. انواع و اقسام موجود‌های فضایی هم توش به چشم می‌خوره که تا حالا تو هیچ کتابی باهاشون آشنا نشدید.

یکی از جذابیت‌های دیگه‌ی این مجموعه تصویرسازی‌هاییه که اتفاق‌ها و شخصیت‌ها رو باحال‌تر کرده...

خلاصه که حتما این مجموعه رو تو لیست خوندنی‌هاتون بذارید.

راورندوم

کیه که جی.آر.آر تالکین رو نشناسه. این نویسنده به خاطر خلق مجموعه‌ی «ارباب حلقه‌ها» شهرت جهانی پیدا کرد. تالکین کتاب راورندوم رو با الهام از داستان واقعی گم‌شدن اسباب‌بازی بچه‌ش نوشته. یه داستان خیال‌انگیز و تکرارنشدنی از موجودات، گیاه‌ها و مکان‌هایی که همگی برامون تازگی دارند؛ اون هم با کلمه‌های خلاقانه‌ی تالکینی!

حالا ماجرای این کتاب درباره‌ی چیه؟ درباره‌ی راوره که هیچ‌وقت نباید شلوار جادوگر رو گاز می‌گرفت. جریمه‌اش هم این بود که به یه اسباب‌بازی تبدیل بشه. حالا برای این که به حالت عادی برگرده، مجبوره دنبال جادوگر بگرده؛ و تو این مسیر با ماجراهای مختلفی روبه‌رو می‌شه. از رفتن به کره‌ی ماه گرفته تا اعماق اقیانوس‌ها. با موجودات جالب و البته خطرناک زیادی هم آشنا می‌شه... حالا پایان ماجرای راور چی می‌تونه باشه؟ کسی که کتاب رو بخونه می‌دونه...

مجیستریوم

مجیستریوم نوشته‌ی هولی بلک و کاساندرا کلر درباره‌ی یه مدرسه‌ی زیرزمینی جادوگریه. تو این مدرسه کالم هانت با دوست‌هاش تامارا، آرون و جاسپر یاد می‌گیرند چطوری چهار عنصر اصلی یعنی آب، خاک، هوا و آتش رو تحت کنترل خودشون در بیارن. بذارید همین اول خیال‌تون رو راحت کنیم که این مجموعه پر از اتفاق‌هاییه که چشم‌هاتون رو از تعجب گرد می‌کنه و نفس‌تون رو از هیجان بند می‌آره. اما تهش یه لبخند به چه بزرگی رو صورتتون می‌شینه و خوندنش رو به دوست‌هاتون هم پیشنهاد می‌کنید. اگه جزو طرفدارهای فانتزی هستید، بی‌بروبرگرد عاشق این مجموعه می‌شید؛ چون تو خیلی از سایت‌های ادبی این مجموعه رو با کتاب‌های هری پاتر مقایسه کرده‌اند. مجیستریوم جایزه‌های زیادی برده و تو فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیا قرار داره.

این مجموعه درباره‌ی پسری به اسم کالمه که پدرش همیشه بهش گوشزد می‌کنه از جادو و جادوگری دوری کنه. اما کالم تمام هدفش اینه که تو آزمون آهنی پذیرفته بشه تا بتونه به مدرسه‌ی مجیستریوم بره. مدرسه‌ای شیطانی‌تر از چیزی که فکرش رو می‌کنه. جایی که به گذشته‌اش پیوند می‌خوره و مسیر آینده‌ش پر پیچ‌وتاب می‌شه. 

کالم تو آزمون آهنی پذیرفته می‌شه و این تازه آغاز ماجرائه...

مگنس چیس

مگنس چیس هم یکی دیگه از خوندنی‌ترین مجموعه‌ها برای طرفدارهای ژانر فانتزی و داستان‌های اساطیریه. ریک ریوردان، خالق مجموعه‌های پرطرفداری مثل سه گانه‌ی آپولو و پرسی جکسون، این دفعه اساطیر اسکاندیناوی رو تو یه مجموعه‌ی پرکشش به تصویر کشیده؛ مجموعه‌ای که نه فقط برای نوجوون‌ها بلکه برای بزرگ‌ترها هم جذابه. شاید ظاهر داستان، ماجراجویی‌های مگنس چیس و دوست‌ها و نبردهاشون باشه، اما روح اصلی داستان‌ از شخصیت‌ها و انتخاب‌هاشون می‌آد؛ که همین باعث تفاوت این مجموعه از کتاب‌های دیگه‌ی این نویسنده شده. شخصیت‌هایی که هر کدوم‌شون روحیه‌ی جنگنده دارند، با موانع زندگی‌شون می‌جنگند، ناامید نمی‌شن و در نهایت به موفقیت می‌رسن. کنار تمام این ماجراها، فرازونشیب‌ها، کشمکش‌هایی که تو داستان باهاشون روبه‌رو می‌شیم؛ مفاهیمی مثل دوستی، شجاعت، درستکاری و اعتماد رو هم عمیقا درک می‌کنیم.

این مجموعه از جایی شروع می‌شه که چکش ثور دوباره گم شده. چکش سلاحِ ایزد آذرخش و بزرگ‌ترین قدرت نُه جهانه. این‌بار مسئله فقط گم‌شدن نیست؛ چکش به دست دشمن افتاده. اگه مگنس چیس و دوست‌هاش نتونند چکش رو پس بگیرند، غول‌ها به دنیای فانی حمله می‌کنند و نُه جهان تو آتش می‌سوزه. متأسفانه تنها کسی که می‌تونه چکش رو برگردونه، لوکیه؛ بدترین دشمن ایزد و بهای زیادی در ازای انجام این کار می‌خواد...

حالا که این یادداشت رو کامل خوندید به این دو تا سوال تو کامنت‌ها جواب بدید:

۱. کدوم یکی از این کتاب‌ها رو خوندید؟

۲. از این کتاب‌ها کدوم یکی به لیست خوندنی‌هاتون اضافه شد؟

۳. چه کتاب‌های دیگه‌ای می‌شناسید که از نظر جهان فانتزی‌شون شبیه مجموعه هری پاترند؟

در مورد این پست نظر بده !

نظرات دوستان در مورد این پست !

  • سوال مهم
    سلام
    شما در نمایشگاه مجازی کتاب تهران حضور دارید.
    اگر هستید با چه نامی؟
    من هر چقدر از کتاب های شما و نام انتشارات تان را می‌نویسم نیستید.

    شما از انتشارات پرطرفدار هستید. به نظرم باید در نمایشگاه حضور داشته باشید.
    پاسخ پرتقال:

    سلام پرتقالی جون. بله تو نمایشگاه حضور داریم

  • پاتر هد
    هری پاتر بهترین کتاب دنیاس.......................... همین و بس !
    هیچ کتابی هم نمیتونه باهاش رقابت کنه😉❤
    پاسخ پرتقال: 🧡🍊
  • پرتقالی
    من به شخصه مجستریوم رو خوندم و مگنس چیس اما به نظر من پرسی جکسون بهترین کتابیه که میشه خوند حتی من از هری پاتر بیشتر دوستش داشتم و قهرمانان المپ
    پاسخ پرتقال: 🍊🧡
  • رویا
    سلام پرتقال!
    من هیچ کدوم از کتابایی که گفتی رو متاسفانه نخوندم ولب آگاتا جادوگر سفید و مجیستریوم به لیستم اضافه شدن :)
    پاسخ پرتقال: 🍊🧡🍊🧡
  • کرم کتاب
    بله پس چي .... من خودم به شخصه كتاب هاي هري رو خوردم .... طعمش به خوشمزگي يه پياله بزرگ بستني بود كه روش رو با انواع اجيل و سس شكلات و گيلاس كوچولو كه رو نوكش باشه تزئين كردن ... وووواااييي ... خودم از تشبيهي كه كردم گشنم شد
    پاسخ پرتقال: مرسی از پیام  و تشبیه قشنگت :))
  • Book
    سلام پرتقال جوون لطفا سیاه تیغ 2 رو هم اضافه کن هم چاپ واقعا دیگه تحمل ندارم لطفا! مرسییی! و راستی تا آخر امسال میاد؟
    پاسخ پرتقال: سلام دوست خوبم. اعلام می کنیم 
  • پرتقالی 🍊
    سلاممم
    کتابی که شبیه هری پاتر باشه....امممم خیلی زیاد پرتقال چاپ کردی❤🍊
    ولی یکیش مثلا میتونه جادو فروش باشه👍
    یا پس از جهان لرزه
    پاسخ پرتقال: سلامو. مرسی مرسی
  • پاترهد اصیل
    پرتغال جون این چه حرفیه عینکی که روی پیشونیش زخم داشت
    بگو هری پاتر ❤
    مجیستریوم نه نه نه
    خوبه ها ولی جای هری پاتر رو پر نمیکنه ✨
    هری پاتر تکه و هیچی نمیتونه جاشو بگیره پرتغال جوون
    البته این نظر منه
    پرتغالی بعضی از حرفات ناراحتم میکنه هری پاتر خیلی بهتر از کتاب ها یا فیلم های دیگس عزیز
    بالاخره اینم نظر منه لطفا لطفا لطفا نظرم رو ببین و بخون
    و اینکه لطفا وبلاگ های دیگه درباره ی هری پاتر بزار مرسی بهترین انتشارات😊
    پاسخ پرتقال: مرسی از تو و نظرت پرتقالی جون
  • پاترهد
    سلام پرتقال جون
    منم یه پاترهد واقعی ام و واقعا با کتابای هری پاتر دارم زندگی میکنم میتونم بگم مجیستریوم هم یکم شبیه هری پاتره ولی هری پاتر تک تک تو دنیا بقیه کتابایی که گفتی رو نخوندم ولی مجیستریومو که خوندم خیلی ازش خوشم اومد و خیلی کتاب هیجانی بود ولی بازم میگم هری پاتر تک تو دنیا
    به سلامتی همه پاترهدا
    پاسخ پرتقال: سلام. پیشناد می کنم بقیه کتاب هایی رو که معرفی کردیم رو هم بخونی

پرتقالی شو!

به حساب کاربری خودتون وارد شوید